În următoarele 3 minute vei afla:

– De ce este important să le oferi angajaților sau membrilor echipei tale ocazia să te critice, fără cenzură. 
– Ce presupune ascultarea activă și cum să-ți încurajezi angajații să se implice în progresul companiei, ținând cont de opiniile lor. 


Cu toții ne considerăm deschiși la critici, dar câți dintre noi sunt așa cu adevărat? Chiar și atunci când recunoaștem că un feedback negativ are rolul de a fi constructiv, este ușor să cedezi unor mecanisme reflexive de apărare care apar în mod natural – de la a riposta până la a ignora ceea ce ne face să ne simțim inconfortabil. 

Dar n-are sens să respingi sau să te ascunzi de un feedback negativ. Feedback-ul constructiv este una dintre cele mai importante resurse pentru dezvoltarea personală și interpersonală, mai ales pentru directori și manageri. Atunci când liderii unei companii spun clar că ei nu trebuie criticați, efectele asupra locului lor de muncă sunt periculoase: comunicarea deschisă este oprită, responsabilitatea scade și o atmosferă de tensiune și resentimente le ia locul. 

Cu toate acestea, dacă liderii demonstrează că sunt deschiși la critică și știu cum să o folosească în mod corespunzător, angajații nu vor simți nevoia să se cenzureze. Acest lucru va crea un mediu mai sănătos pentru toată lumea. Angajații cărora li se permite să-și împărtășească liber gândurile se simt valorizați și implicați. Liderii care sunt dispuși să primească feedback au o mentalitate deschisă și dezvoltă o imagine mai clară a lucrurilor pe care le fac bine și a celor care mai au nevoie de îmbunătățiri. 

Iată mai jos 3 modalități prin care liderii pot transforma un feedback negativ în concluzii pozitive pentru companiile lor. 

Oferă-le angajaților permisiunea să critice 

Angajații sunt adesea intimidați de managerii lor, ceea ce-i face reticenți la a-și spune grijile cu voce tare – și cu atât mai puțin să împărtășească vreo părere critică. Dacă ești director sau te afli într-o poziție de conducere în compania ta, doar pune-te în poziția angajaților tăi. Să-i dai altcuiva un feedback negativ poate fi stresant, iar acest stres se va agrava atunci când vei discuta cu cineva cu autoritate. 

De fapt, oferirea unui feedback negativ este adesea un lucru care-i sperie și pe manageri. Potrivit unui studiu realizat de Zenger Folkman și care a analizat răspunsurile a 7.600 de manageri, 44% au descris ideea de a da un feedback negativ drept stresantă sau dificilă. Cercetătorii au spus că experiența a dus la comentarii de genul ”n-am dormit noaptea trecută”, ”am vrut doar să trec repede peste asta” și ”mâinile mele transpirau și eram nervos”. Dacă acest lucru li se întâmplă managerilor, imaginează-ți doar cât de dificil poate fi pentru angajați. 

Directorii și liderii ar trebui să le amintească în mod constant angajaților că un feedback negativ nu numai că este acceptabil – ci că ar trebui și să fie încurajat. În cât mai multe situații liderii ar trebui să explice că un feedback negativ face o companie mai puternică și facilitează normele unei comunicări deschise. În loc să vâneze complimente, liderii ar trebui să accentueze nevoia unor aprecieri oneste ale performanței lor și să-și exprime recunoștința față de angajații care sunt dispuși să ofere critică constructivă. 

Atunci când angajații simt că au permisiunea de a-ți oferi un feedback onest, vei învăța mai multe despre cum funcționează compania ta și vei cultiva relații mai sănătoase în cadrul ei. 

Folosește-te eficient de feedbackul negativ 

Dacă angajații sunt dispuși dispuși să ofere feedback negativ, ar trebui să consideri asta un succes. Acest lucru arată că au destulă încredere în tine astfel încât să-ți spună ceea ce cred cu adevărat. Dar crearea unui mediu unde angajații se simt liberi să fie sinceri este doar o parte a procesului – va trebui de asemenea să fii capabil să te și folosești de acel feedback negativ în mod productiv. 

Mai întâi, trebuie să stabilești scopuri concrete și apoi să le împărtășești întregii echipe. Acest lucru îi va ajuta pe colegii tăi să te responsabilizeze și să-ți ofere indicatorii obiectivi pentru a face asta. În al doilea rând, este vital să iei responsabilitatea în serios. Dacă angajații punctează în mod corect că nu-ți vei îndeplini sarcinile sau că nu trăiești conform principiilor declarate, nu căuta scuze. Acceptă-ți greșelile în mod public. Acest lucru îi va încuraja pe managerii tăi și pe angajați să facă același lucru. În al treilea rând, nu te transforma în sacul de box al tuturor. Critica trebuie să curgă în ambele direcții, cu grijă și respect. 

În sfârșit, trebuie să dezvolți o strategie pentru a procesa în mod efectiv feedback-ul negativ și pentru a implementa schimbările. Nu schimba lucrurile doar pentru a le schimba. Pentru a crea în mod intenționat o schimbare care să dureze, compară feedback-ul din mai multe surse, analizează felul în care noile politici se potrivesc tuturor obiectivelor tale, definește felul în care succesul sau eșecul vor fi monitorizate și asigură-te că te vei consulta cu un grup divers de manageri și angajați în ceea ce privește schimbările propuse. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Încurajează-ți angajații să se implice 

Două treimi dintre angajații americani spun că nu sunt implicați la muncă, iar unul dintre motivele principale este faptul că nu se simt auziți. Conform Gallup, doar 30% dintre angajați ”sunt pe deplin de acord cu faptul că părerile lor par să conteze la locul de muncă”. Atunci când companiile cresc acest procent, Gallup raportează că văd reduceri semnificative în cifra de afaceri și în incidentele de securitate, ca și în nivelul productivității. 

Așa cum spun cercetătorii: ”Angajații vor să știe că părerea lor este luată în considerare și încurajată și că-și pot face auzită vocea fără să le fie frică de represalii”. 

Acesta este motivul pentru care ascultarea activă este atât de importantă pentru directori și manageri. Ascultarea activă este o strategie care poate fi folosită oriunde. Asociația Americană de Psihologie explică ce implică acest lucru: ascultarea atentă, punerea de întrebări și redefinirea spuselor vorbitorului prin ”înțelegerea completă a conținutului mesajului” și prin semnalul că ești implicat. Angajații n-ar trebui numai să se simtă liberi să-și exprime opiniile – ei ar trebui și să simtă că opiniile lor chiar contează. 

Atunci când creezi o cultură a onestității, dezvoltă mecanisme care să  transforme feedback-ul angajatului în acțiune și asigură-te că vocile angajaților sunt auzite – mai ales atunci când acele voci sunt critice. 

Citește și:

Cele șase stiluri de leadership

5 greșeli care ar trebui evitate de toți liderii la început de drum