În următoarele 5 minute vei afla:
-Cum poate ecranul calculatorului să devină noua școală.
-Cât de serioasă e treaba cu izolarea.
Prin natura meseriei, fac parte dintre cei care pot munci și de acasă. Dacă adăugăm la asta și astmul meu cronic, care mă plasează între persoanele cu risc crescut în cazul contactării Covid 19, aș spune că închiderea școlilor este o măsură cu care rezonez nu doar la nivel cetățenesc, ci și profund personal.
Însă avem 11 zile (cel puțin) în care copiii de toate vârstele vor sta acasă și regulile generale se dau peste cap. În perioadele normale, îi trimitem la joacă în aer liber și ne dorim să avem copii integrați, care socializează și altfel decât prin intermediul tehnologiei. Și iată cum, în această zi magnifică de primăvară, când parcul, cu terenurile sale de baschet, ar fi fost prima opțiune pentru copil, l-am rugat să stea închis în casă pe perioadă nedeterminată.
Cum să (nu) ne furăm singuri pălăria
Bineînțeles, pe grupul de Whatsapp al copilului s-au făcut imediat planuri. O ieșire la mall, la film. O înghețată după, în Food Court. Cum să explici unor copii care s-au trezit brusc cu 11 zile de ”vacanță Coronavirus” (așa au botezat-o) că lucrurile sunt complet diferite față de ce înseamnă o vacanță reală?
Această situație cu care ne întâlnim pentru prima dată ne obligă la reacție, iar efectele virusului afurisit încep să se simtă în casele noastre, chiar dacă suntem sănătoși. Trebuie să găsim soluții pentru a-i face pe copii să înțeleagă de ce este nevoie să stea izolați, să găsim variante pentru ca procesul educațional să continue într-un fel sau altul (mai ales că perioada suspendării cursurilor ar putea fi prelungită!) și, în cazul copiilor mici, să găsim soluții care să înlocuiască grădinița, orele petrecute la școală sau la after-school. E greu, desigur. Și din scurt, mai ales că specialiștii ne sfătuiesc să evităm să ducem copiii la bunici, iar bonele sunt, de cele mai multe ori, persoane pensionate, în vârstă (deci categorie de risc) și probabil circulă cu mijloace de transport în comun. Și totuși, orice încercare de a scurtcircuita măsurile de prevenire se întorc, până la urmă, împotriva noastră.
Explicăm copiilor de ce e important să stea în casă
Asediați de informații pe toate canalele media, copiii au auzit, cu siguranță, de Coronavirus. Mai mult, au inclus numele acesta în jocurile și în glumele lor. Pe de-o parte, atitudinea lor copilărească ne face să zâmbim. Pe de altă parte, ca să respecte normele de siguranță (de la igienă la izolarea în case) au nevoie să înțeleagă ce este Covid 19. Conform recomandărilor CDC, trebuie să reținem că:
1. E important să ne menținem calmul
Copiii reacționează nu doar la informație, ci și la modul în care le este livrată. Dacă aud conversații panicate între adulți, se vor speria indiferent ce le spunem lor. Televizorul uitat pe știri alarmiste va crea scenarii care pot lua amploare în mintea copiilor.
2. Lasă-i să pună întrebări
Orice întrebare este binevenită, iar dacă nu avem informațiile necesare le putem căuta împreună sau le putem afla de la medicul de familie. Copilul va înțelege că trebuie să aleagă atent sursele de informare și să nu creadă tot ce aude sau vede în mediul online.
3. Nu da vina pe alții
Virusul este extrem de contagios, iar regulile de igienă și de auto-izolare sunt cele mai eficiente metode de prevenție. Evită să arăți cu degetul spre anumite persoane sau cazuri în care regulile nu s-au respectat, cel mai important este să învățăm copiii să le respecte ei înșiși.
4. Discutați despre prevenție
Căutați împreună tutoriale despre cum se spală corect mâinile, despre cum folosim batistele de hârtie sau soluțiile dezinfectante. Toate aceste lucruri vor face copilul să fie și să se simtă mai în siguranță.
Compensăm izolarea cu activități
”Având în vedere situația actuală, care ne obligă să stăm cât mai departe de locurile aglomerate, copiii vor avea nevoie de lămuriri suplimentare cu privire la ceea ce se întâmplă. Însă nu ajută să-i alarmăm. Cu cât părintele are o stare de spirit mai bună, cu atât va fi și copilul mai calm și va înțelege situația corect”, ne spune Hortensia Ștefan, psiholog. ”Sfatul meu este să ne adaptăm explicațiile la vârsta copiilor. Pentru un preșcolar, virusul devine personajul negativ al unei povești, iar apa, săpunul și statul în casă sunt eroii salvatori. Școlarul înțelege mai ușor de ce este importantă igiena și că statul în casă devine acum o responsabilitate față de noi înșine și față de ceilalți.” Pentru că izolarea este dificil de suportat la orice vârstă, ideea propusă de Hortensia este să punem la cale activități comune. Pentru copiii mici, alternăm activitățile senzoriale (modelat cocă, baloane de săpun, decupat, nisip kinetic) cu cele de stimulare a limbajului (cântece cu onomatopee, jocuri de rol, poezii) și cu activități psihomotrice (cursa cu obstacole pe hol, Baba Oarba). ”Pentru școlari, e important să menținem legătura cu învățatul. O carte de citit, un joc online de inteligență sunt binevenite și putem, de asemenea, să-i implicăm în treburile casnice ca să se simtă utili și valorizați”.
Colaborăm cu dascălii!
În ciuda glumelor cu ”vacanța Corona”, realitatea este că perioada de suspendare a cursurilor rupe ritmul de învățare al copiilor. Pentru a recupera materia, există propuneri de prelungire a anului școlar în timpul verii. Însă unii dascăli aleg să integreze apetitul copiilor pentru mediul online în procesul de învățare. De exemplu, Claudia Chiru, profesor pentru învățământ primar și fondator SAGA Kid va continua să lucreze cu copiii din școala de stat unde activează: ”M-am organizat deja în acest sens. Voi folosi zoom.us, un spațiu care-mi înlesnește comunicarea în timp real cu copiii și ne putem și vedea. Începând de joi, de la ora 07.50, vom continua școala respectând orarul obișnuit, în mediul virtual”. Cum i-a convins pe cei mici să se implice? Luând în calcul pasiunea acestora pentru tehnologie și dându-i sens academic pe un ton relaxat: ”Mi-am putut motiva elevii cu ușurință. La fel ca toți copiii acestei generații, și ei sunt atrași de orice are legătură cu mediul virtual, cu provocările ieșite din comun. Le-am spus că vom face școală prin intermediul PC-urilor, tabletelor și telefoanelor, cu MineCraft, Kahoot și orice altceva vor ei. Le-am dat temă de gândire să caute ei înșiși soluții, pentru ca eu “sunt depașită”. Este o situație pe care o putem întoarce foarte ușor în favoarea noastră și a copiilor. Avem nevoie doar de puțină documentare despre soluții online și puțina disponibilitate.”
Respectăm indicațiile medicilor
Vremea frumoasă de afară îi atrage pe copii ca un magnet. Și totuși, oricît de tentant ar fi să le permitem să iasă din casă măcar puțin, în parc, iată ce ne sfătuiește Ilinca Tranulis, medic specialist pediatru: ”Deși copiii se consideră în vacanță, este indicat să evite spațiile aglomerate cum ar fi mall-urile, locurile de joacă, chiar și cele din parcuri. Este suficient să ajungă în proximitate o persoană contagioasă, care poate să prezinte simptome sau nu pentru a transmite virusul celor din jur. În plus, copiii își duc des mâna la față și crește riscul de infecție și de transmitere a virusului. Sunt multe lucruri pe care încă nu le cunoaștem despre acest virus, dar știm deja cu certitudine că se poate transmite de la o persoană aparent sănătoasă. Ar trebui, de asemenea, limitate vizitele la alți copii și mijloacele de transport în comun. Având în vedere că se preconizează o perioadă lungă de izolare, vă recomand să alegeți, în cazul în care nu se poate altfel, o ieșire la pădure, cu mașina. Este mai sigură, acum, decât o ieșire în parc.”
Citește și: