În următoarele 7 minute vei afla:

– Cum reușești să te împarți atunci când ai familia într-o țară și afacerea în cealaltă parte a continentului. 
– Cum este să pornești o afacere de la zero, într-un domeniu de nișă. 


 Activez de mai bine de 15 ani în industria puericulturii la nivel internațional. Nu era dream job-ul meu, nici măcar nu visam la familie și copii când “am prins” un job în cadrul acestei industrii. O combinație între educația oferită de părinții mei și cea germană, pe care am dobândit-o în urma studiilor, dar și a vieții petrecute în această țară, m-a învățat să-mi asum responsabilitatea pentru activitatea care mi-a fost încredințată. Copil fiind, am observat doi părinți foarte muncitori, care mi-au explicat încă de la o vârstă fragedă că în viață trebuie să fiu independentă financiar. La aceste învățăminte s-a mai adăugat amprenta culturii germane, care constă în consecvență, ordine, punctualitate și acuratețe. 

Am pornit de “jos”, cum s-ar spune, și uitându-mă în urmă îmi dau seama cât de recunoascatoare sunt pentru toată experiența dobândită. Pe parcursul carierei, am ajuns de la persoana care procesa comenzile în sistem la cea care dezvoltă procesul de extindere a unui brand la nivel global, la CEO-ul unei firme de design interior scandinav și la rolul meu de astăzi, acela de a conduce propria afacere în țara în care m-am născut – România.

1. Fericită, deși niciodată n-am muncit atât de mult pentru bani așa puțini

Nu poți porni pe drumul antreprenoriatului gândindu-te că te vei îmbogăți. În sufletul tău speri să o faci, te vezi cândva într-o țară călduroasă pe tot parcursul anului, trăind într-o casă luminoasă și bucurându-te de o grădină cu ieșire la mare. Pentru că ce ar fi viața fără visuri și ambiții?! Dar n-ai nici o garanție că ideea ta de afacere este foarte bună sau că o poți scala la un nivel foarte mare.

Îmi tot sună în minte o frază a colaboratorilor mei din bancă: ”Adina, voi, antreprenorii, sunteți cei curajoși!’ Curajoși, naivi, nebuni, încrezători”…cert este că atât eu, cât și soțul meu n-am lucrat niciodată atât de mult pentru așa de puțini bani. De-a lungul carierei noastre, am lucrat ore nenumărate neremunerate, dar atunci când o faci cu dedicare și pasiunea, partea financiară este secundară. Am fost promovată de multe ori, lucru care mi-a confirmat că fac bine ceea ce fac și astfel m-am dezvoltat atât pe plan profesional, cât și pe plan personal. Am ajuns într-o zonă de confort, cu un salariu foarte decent, cu diverse bonusuri și avantaje oferite de firmă, cu o liniște sufletească pe plan privat, dar cu o neliniște din punct de vedere professional, pentru că ajunsesem să nu mă mai pot identifica cu proiectul.

În urmă cu trei ani jumătate, am luat drumul antreprenoriatului, creând conceptul Adinish în România – primul Concept Store de puericultură scandinavă și primul magazin de tip one stop shop premium din țară.

Dacă am crezut vreodată că nu se poate lucra mai mult decât deja o făceam, m-am înșelat. În limba germană antreprenor se traduce cu Selbständig, un cuvânt compus din 2 cuvinte diferite: SELBST – doar tu și STÄNDIG – încontinuu.

Însă satisfacția este enormă, iar momentan n-are nici o legătură cu cea financiară. Dar e o mare bucurie să vezi că ideea ta funcționează, că oamenii îți trec pragul și pleacă mai informați.

2. Dedicare 100% când e vorba de afacerea ta

Drumul antreprenoriatului este presărat cu provocări continue. De fiecare dată când am senzația că lucrurile devin grele, reușesc să mă autodepășesc. Nu știu dacă o fac din ambiție sau din încăpățânare ori o fac din pasiunea pentru proiectul meu, considerând că deja am investit atât de mult atât financiar, cât și personal, încât nu mă pot opri într-un moment de impas. Greutatea momentului îmi dă o putere psihică și fizică încât și eu ajung să mă surprind pe mine. Atunci când e vorba de business-ul tău, implicarea este enormă. Nu mai simți oboseală, nu mai ții cont de impedimente, ci vezi soluțiile, vezi planul de marketing, vezi ideile de promovare. Cel puțin așa e în cazul meu.

3. Cu un picior în România și unul în Danemarca

Viața mea poate părea un Jetset glamuros. Nu doresc să mă plâng sub nici o formă de aceasta. Cu siguranță aș dori să îmbunătățesc câteva aspecte, dar nu să o schimb. Mă împart între două țări: Danemarca și România. Împreună cu familia mea locuiesc în apropiere de Billund, dar Adinish este o firmă implementată în România. Pe măsură ce afacerea noastră se dezvoltă și devine mai complexă, prezența mea fizică în firmă este din ce în ce mai cerută, iar pe lângă acest lucru, firma este asociată cu persoană mea și cu experiență mea profesională. Timpul petrecut în România este destul de semnificativ și, de cele mai multe ori, n-am soțul și copiii alături. Deși pe perioda șederii în România, îmi distrag mereu atenția prin muncă, ajung totuși și la ziua de duminică, când ai mei sunt acasă și eu nu sunt cu ei. Dar știu că asta este doar o perioadă, noi suntem uniți chiar și dacă avem momente când nu locuim în aceeași casă. De fapt despre asta este vorba. Afacerea funcționează și dacă există înțelegere, respect și dedicare din partea familiei.

4. Ideea reprezintă doar 1%

99% o reprezintă sudoarea, hotărârea, consecvența. Câte idei bune n-au fost deloc implementate sau au fost implementate greșit, ori n-au primit dedicarea corespunzătoare?! Succesul unei afaceri constă într-o combinație a ideii cu consecvența muncii, implicarea personală, momentul oportun și continua dezvoltare, după părerea mea.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


5. Imaginea de „patron“

Adinish a început în prima fază ca un magazin online. Am pornit de la premisa că în România orașele mari sunt supra-aglomerate, iar magazinele de profil din industria în care profesez sunt inexistente. Am construit conceptul astfel încât să fie ușor să comanzi, produsele să ajungă foarte rapid la clienți, iar noi să-i ajutăm cu orice informație și la orice oră pentru a lua decizia cât mai ușor. Pe măsură ce oferta noastră s-a mărit, deschiderea showroom-urilor fizice a devenit extrem de importantă pentru că, de exemplu, atunci când doreșți să achiziționezi un cărucior, un scaun de mașină sau mobilier, este nevoie să înțelegi, să atingi, să simți materialele și funcționalitățile.

În primii ani, am organizat Pop Up-uri – adică un Adinish showroom pentru câteva zile în diverse orașe mari ale țării, pentru a le oferi oamenilor posibilitatea de a cunoaște produsele noastre și pe noi. Și cred că nu am să uit niciodată următoarea situație… 

Camionul nostru cu marfă venea de la Bucureșți, dimineața devreme, iar locația închiriată de noi era Casa Tiff. Locuri de parcare adecvate în centrul orașului: inexistente. Camionul de două tone era parcat un pic pe trotuar, un pic pe trecerea de pietoni, pe avarii, cum se face, iar poliția din Cluj abia ne aștepta. Camionul a ajuns la destinație la ora stabilită, mai puțin băieții de la o firmă de mutări care trebuiau să ne ajute la descărcat. Echipa era compusă din prietena mea cea mai bună și prima noastră angajată, care la acel moment era ‘destul’ de gravidă. Trebuia să ne mișcăm repede, să eliberăm stradă și să evităm să atragem atenția autorităților de circulație rutieră, pentru că, cu siguranță ne-ar fi cerut să mutăm camionul, iar descărcarea ar fi fost cu mult mai grea. Așadar, nu ne-am mai așteptat ajutoarele și ne-am apucat de treabă. Jumătate de oră mai târziu ajunge și echipa, însă în timpul descărcării șoferul camionului m-a abordat cu ‘Șefa’, ceea ce a trezit atenția celorlalți.

‘Dumneavoastră sunteți patroana? Păi eu n-am mai văzut patron muncind până acum!’

M-am amuzat teribil și mă gândeam în acel moment, transpirată și murdară, oare eu unde am greșit? Însă mi-am adus aminte de foștii mei șefi, fiecare în stilul lui un mentor. Mi-am adus aminte că, în țările în care am trăit, adică Germania și Danemarca, n-am cunoscut ”patron care să nu-și rupă cârca”.

De-a lungul vieții mele profesionale am văzut, am auzit și am stat numai pe lângă fondatori care au început de la zero, ajutați din când în când de prieteni, de familie, la fel cum a fost și cazul nostru. Eu cunosc numai povești în care, la fel ca și mine, încărcau și descărcau camioane și containere, se îmbrăcau frumos și apăreau la ședințe, iar când se stingea lumina participau la partea mai puțin glamuroasă. 

De ce în România imaginea unui antreprenor este conectată mai degrabă cu un ‘patron’ care, de regulă, nu muncește? 

Povestea mea continuă: la finalul acelui Pop Up a urmat și dezasamblarea și despachetarea. Pe colega gravidă am trimis-o la hotel, pentru că nu se simțea tocmai bine, am rămas din nou cu prietena mea cea mai bună, iar când a trebuit să încărcăm din nou camionul cu marfă și mobilierul de expunere, mi s-au rupt și sandalele. Ca o adevărată ‘patroană’ mi le-am lipit cu scotch, am continuat încărcarea și ca o adevărată Lady transpirată, murdară și practic desculță, am predat cheia locației cu cea mai mare satisfacție și mândrie.

6. Calitatea primează

„Oferiți calitate doar la început”. În România este foarte cunoscută această situație. Ne bucurăm maxim de concepte interesante, lansate pe piață, și simțim o schimbare, dar cele mai multe nu mai oferă randamentul și calitatea de la început. Mă aflu într-un rol în care mereu îmi pun întrebarea de ce oare se întâmplă acest lucru. Chiar și mie mi-a fost adresat acest gând:  ‘sunteți mișto, că încă sunteți la început, cândva nu veți mai continua astfel’. Am primit această propoziție în ziua deschiderii showroom-ului din Bucureșți de la un tătic. Vocea lui încă mi-a rămas în minte, la fel și modul în care mi-a spus acest lucru. Da, în România se întâmplă des. Am început să analizez dacă am auzit această propoziție și din alte țări și, sinceră să fiu, nu-mi amintesc. Nici eu nu cred că am folosit-o vreodată, referindu-mă la alte afaceri din afara României, dar admit că o folosesc des în țară.

Pe lângă toate aceste situații, mai apare și diferența culturală. Educația mea profesională a fost formată în Germania, continuată în Danemarca. Niciodată n-am lucrat în România, până la Adinish. Mă lovesc zilnic de abordări total diferite comparativ cu mediul profesional anterior, precum responsabilitatea, inițiativa, punctualitatea, acuratețea.

Un lucru mi-e clar: lupt să mențin standardele înalte pe care și eu, la rândul meu, în calitate de client, mi-aș dori să le primesc.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


7. Punctualitate, respect pentru echipă și asumare

Revin la educație. În copilărie, părinții mei stabileau ora la care trebuie să revin acasă. Ca orice copil, am folosit tot felul de trucuri ca să mai trag de acest timp, ba mi-a stat ceasul, ba nu se potrivea cel de la mână cu cel din casă și tot așa. M-am ales numai cu pedepse. Atâtea pedepse că ajunsesem să întru în casă mai devreme doar să mă asigur că sunt punctuală și nu întâmpin iar probleme. Mai târziu a continuat educația germană. Se știe în toată lumea despre punctualitatea care îi caracterizează și nu numai.

Activez în România și aud numai cuvinte de laudă: că vorba-i vorba, că sunt mereu punctuală, că răspund rapid, că sunt orientată spre soluții, că-mi asum greșelile, că-mi respect echipa, că se vede că am lucrat în afară și multe alte feedback-uri pozitive.  Oricine poate să fie punctual, să se țină de cuvânt, să admită că a greșit și să caute o soluție.

Nu pot decât să mă bucur pentru cuvintele de laudă primite și să realizez că, deși pare absurd, o parte din succesul meu vine din niște caracteristici de bază, cum le consider eu și cred că oricine poate lucra la aceste caracteristici.

8. Am deschis primul concept store de inspirație scandinavă din România

Înainte de a lansa proiectul meu propriu Adinish, am lucrat în această industrie reprezentând branduri premium. Născută în România, era pe lista ambiției mele profesionale să am o reprezentanță a acestor mărci în România. Mi-a fost mereu foarte greu să găsesc parteneri, cei mai mulți mă refuzau considerând că aceste produse sunt prea scumpe pentru piața românească. A crea un concept premium într-o țară cu o putere de achiziție redusă este un proiect de nișă care se adresează unui procent foarte mic al populației, necesită multă răbdare, perseverență, dar mai presus de toate investiții. Nu este imposibil, așa cum se poate observa și din dezvoltarea noastră, dar pot să înțeleg de ce am fost refuzată.

Eu cu greu accept refuzuri și am ajuns într-un moment al vieții mele profesionale în care m-am decis să fac eu. Așa cum mi-aș dori eu să văd implementarea de la un client al mărcii mele și să ofer eu ceva ce mi-aș dori să primesc în calitate de client. Am analizat piața românescă și am creat un concept inexistent.

Personal, în calitate de antreprenor, consider că este foarte important să alegi un drum nebătătorit. Desigur că este unul foarte greu, dar această alegere te va face autentic, iar tu ca om te vei simți mult mai împlinit, original. 

Sunt o persoană competitivă și ador provocările. Am o relație bună cu unii colegi de breaslă, suntem concurenți, mă bucură enorm prezența lor în piață pentru că mă țin în vârful picioarelor și mă ambiționează să încerc să fiu mai bună, să vin cu idei pentru a mă diferenția de ei. Îmi doresc ca toți să ne ambiționăm să devenim mai buni pe forțe proprii, pentru că România reprezintă o piață în continuă dezvoltare cu foarte mari oportunități, dar numai pentru proiectele autentice, serioase și inovatoare.

Citește și:

Ce câștigi dacă-ți urmezi visul?

10 moduri inteligente de a-ți descoperi adevăratul scop în viața personală și profesională

Author(s)

  • Adina Foldager

    antreprenoare

    Adina Foldager, antreprenoare și expertă în puericultură, a înființat brand-ul Adinish în 2018, primul concept store de puericultură scandinavă și primul magazin de tip one stop shop premium din țară. S-a născut în București, unde a și copilărit, dar a absolvit facultatea de business în Germania. După 15 ani de experiență la nivel internațional, unde a dezvoltat business-uri la început de drum și le-a poziționat în topul afacerilor în domeniul puericulturii în Germania și Danemarca, Adina a hotărât să-și deschidă propria afacere în România alături de soțul ei Ture. Business-ul Adinish a reușit să strângă în câțiva ani o comunitate fidelă de părinți dornici de informație și calitate, tocmai de aceea Adina a deschis în 2020 un nou showroom la Cluj, având în plan extinderea afacerii în alte orașe mari din țară, precum Timișoara, Constanța, Brașov și Iași, dar și în Ungaria & Spania.