În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce trebuie să ieși după-amiaza din birou și să-ți iei un latte. 
– Cum să înveți să pui limite și să refuzi sarcinile suplimentare. 


La un anumit moment, cei mai mulți dintre noi și-au luat o zi liberă ca să aibă grijă de sănătatea lor mintală : o zi departe de birou în care să-și recapete starea de bine din punct de vedere psihologic. Însă, pentru unii, și aici mă includ și pe mine, o pauză de 24 de ore nu este suficientă. Datele unor cercetări recente, publicate de Harvard Business Review, arată că mai bine de jumătate dintre mileniali și 75% din reprezentanții Generației Z și-au părăsit jobul din cauza unor motive de sănătate mintală. Să fiu sinceră, n-am fost atât de surprinsă de aceste statistici: pentru că și eu am renunțat la locul meu de muncă atunci când treceam printr-o perioadă îngrozitoare din punct de vedere al sănătății mintale. 

Acum, că m-am întors la muncă și mă simt mult mai bine, mi-aș dori să pot călători înapoi în timp și să-i spun variantei mele mai tinere că are și alte opțiuni. Chiar dacă să-mi dau demisia părea să fie singura opțiune la acel moment (și nu e ceva greșit aici: pentru unii chiar e cea mai bună alegere!), adevărul este că aș fi putut să gestionez și altfel lucrurile. Însă pur și simplu n-am știut ce strategii m-ar fi ajutat să fac față muncii de la birou și să am grijă și de sănătatea mea mintală, în același timp. 

Din fericire, acum știu. Și aceste sfaturi de la experți te pot ajuta și pe tine ca să gestionezi mai bine starea sănătății tale în timp ce lucrezi (chiar dacă ai fost diagnosticat cu o boală mintală), astfel încât să nu fii nevoit să renunți la locul tău de muncă. 

Învață să spui „nu”

Să stabilești niște limite la locul de muncă este esențial și este, în mod particular, o decizie importantă atunci când te confrunți cu probleme ce au de-a face cu starea ta de sănătate mintală. „Atunci când lași responsabilitățile să se adune pe umerii tăi, te poți simți în cele din urmă epuizat și nu faci altceva decât să-ți exacerbezi starea de anxietate și celelalte simptome”, declară, pentru Thrive Global, Kara Lissy, L.C.S.W., psihoterapeută din New York. 

„Și asta te poate determina să rulezi, în loop, un feedback negativ despre propria ta persoană, să te simți deprimat și supărat că nu poți să-ți termini treaba”. Chiar dacă instinctul nostru la locul de muncă poate fi să spunem „da” la orice sarcină nouă ne este dată, atunci când vrem să avem grijă de sănătatea noastră mintală trebuie să avem discernământ în ceea ce privește sarcinile pe care le acceptăm. Lissy îți recomandă să te întrebi pe tine însuți: „Cât timp îmi va ocupa această sarcină, în fiecare zi? Se bate cap în cap cu lucrurile pe care le am deja de făcut? O să am nevoie de ajutor? Dacă da, am de unde să capăt acest ajutor?”.  Răspunde la aceste întrebări și ele te vor ajuta să ai o conversație onestă și deschisă cu șeful tău în ceea ce privește lista ta de sarcini. 

Lasă munca la birou

Dacă în mod obișnuit pleci de la birou doar pentru a te întoarce, imediat, la cititul e-mail-urilor și la conversațiile de pe Slack în miez de noapte – și, drept rezultat, tensiunea îți crește – este timpul să încerci să te detașezi. „Nu te uita la mesaje și nici nu discuta acasă despre birou; în schimb, folosește timpul petrecut departe de muncă pentru a te concentra asupra lucrurilor bune din viața ta”, spune David Strah, coach în materie de relații și terapeut licențiat. „Asigură-te că-ți iei concediu sau cel puțin că te deconectezi și faci lucruri amuzante în weekenduri”. 

Gândește-te la posibilitatea de a discuta cu cineva 

Contează care este relația pe care o ai cu șeful tău, însă ai putea să te simți mai ușurat atunci când vorbești deschis, la job, despre starea ta de sănătate mintală. Dacă ai identificat deja câteva lucruri care pot fi modificate astfel încât să te ajute să fii mai productiv și locul de muncă să fie mai sănătos pentru tine, programează-ți o întâlnire în care să-i povestești managerului despre aceste soluții. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Ai grijă de corpul tău

Atunci când trecem prin perioade dificile, e ușor să uităm de toate acele „mici” alegeri pe care le facem în fiecare zi, dar care pot avea un impact major asupra stării noastre de sănătate mintală. În plus, „vei fi mult mai rezilient din punct de vedere emoțional dacă ai grijă de sănătatea ta”, spune psihoterapeutul Hannah Martin. „Și asta înseamnă să ai o dietă echilibrată (și să mănânci la intervale regulate), să ai parte de somn de calitate și să te asiguri că-ți rezervi suficient timp pentru mișcare”. 

Fă pauze în mod regulat

Chiar dacă îți folosești bine zilele de concediu și pleci suficient de des, modul în care ai grijă de sănătatea ta și de starea ta de bine la birou este esențial. Strah ne recomandă să facem câte o pauză de cinci minute de câteva ori pe zi, și poate o pauză mai lungă la prânz pentru a medita sau chiar pentru un somn scurt

„Chiar și o repriză scurtă de meditație îți poate scădea nivelul de cortizol, ceea ce te ajută să te destresezi și să te relaxezi”, explică el. Dacă nu poți să închizi ușa de la birou, sau dacă lucrezi într-un open-space, „caută o sală de conferințe sau folosește-ți mașina”. Sau și mai bine: ieși din clădire. Uneori, cel mai bun mod prin care poți să te gândești la altceva este „să te pui, la modul fizic, într-un alt spațiu”, spune Lissy. În traducere: doar pentru că la birou ai cafea și ceai, asta nu înseamnă că nu poți ieși, după-amiaza, să-ți iei un latte.

Citește și:

Generația atotputernicilor sau generația Burnout

Cronica unui burnout anunțat

Author(s)

  • Danielle Sinay

    editor la Thrive Global

    Danielle Sinay este editor de sănătate și wellness. Este din Los Angeles și locuiește în Brooklyn. O poți citi în Teen Vogue, HuffPost, Man Repeller, Healthline. În prezent este editorialist at Thrive. Urmărește-o pe  Instagram sau trimite-i poze cu animalele tale de companie: [email protected].