În următoarele 4 minute vei afla:

– Cum îți ordonează listele gândurile.
– Când e momentul să ai o discuție cu superiorul tău despre program.


Oamenii sunt ființe care au nevoie de ordine; tocmai de aceea ne simțim bine atunci când ne construim rutine și ne ținem de ele. Dar sunt și persoane al căror program de lucru este imprevizibil sau inconstant, iar pentru acestea, orice fel de organizare pare de-a dreptul imposibilă. 

Însă această lipsă a previzibilului poate avea consecințe importante asupra stării de bine. ”Atunci când lucrezi în schimburi, sau când munca ta presupune să fii disponibil oricând este nevoie de tine, riscul de a fi stresat crește”, a declarat pentru Thrive Lonnie Golden, doctor în științe, profesor de economie și relații de muncă în cadrul Penn State University, Abington. Iar acest lucru se întâmplă mai ales în situațiile în care persoana este plătită la oră, pentru că apare o formă de conflict între serviciu și viața de familie, a observat omul de știință într-un studiu pe care l-a realizat pentru Economic Policy Institute

Așadar, ce-ți rămâne de făcut dacă programul tău de lucru presupune în fiecare zi sau în fiecare săptămână altceva? Fie vei lucra mult după ce programul tău se va fi terminat, ori ți se solicită să lucrezi până târziu în noapte sau, din contră, dimineața foarte devreme (mai ales dacă te așteptai să se întâmple exact invers), e important să controlezi ceea ce poate fi controlat și să iei lucrurile pas cu pas, așa cum îți propun și sfaturile de mai jos, pentru a-ți găsi calmul și ordinea. 

1. Programează-ți un interval de timp fără ecrane

Mulți dintre noi, în timpul pe care ni-l rezervăm pentru relaxare, avem tendința de a ne ”reîncărca bateriile” cu un dispozitiv inteligent în mână. Adevărul este însă că o pauză petrecută privind un ecra, nu este câtuși de puțin o pauză. Găsește-ți momente de-a lungul zile, în care să lași deoparte toate dispozitivele și să te conectezi la clipa prezentă. Fă câteva exerciții de respirație, câteva mișcări ușoare de stretching, orice te face să te simți bine. Și mai bine ar fi dacă ai putea face în fiecare seară sau în fiecare dimineață, înainte de a începe lucrul, o activitate care să-ți inspire starea de bine. 

2. Când te simți confuz, fă liste

A face liste îți poate fi de folos în multe feluri, mai ales atunci când viața ta presupune un program de lucru fluctuant – și e o idee bună să îți faci listele de cu seară. Înainte de culcare, organizează-ți prioritățile pentru a doua zi. Astfel, toate planurile, obligațiile și grijile din mintea ta se vor transfera pe hârtie și nu îți vor tulbura somnul pe timpul nopții. Încheie-ți fiecare zi în același fel: scrie trei lucruri care ți-au mers bine la serviciu în acea zi, indiferent cât de mărunte sau semnificative ar fi. Astfel vei încheia ziua într-o notă pozitivă și te vei simți motivat și pregătit să o iei de la capăt a doua zi, dis de dimineață.

De asemenea, poți încerca să încropești o listă cu feluri de mâncare, subliniindu-le pe cele pe care le preferi (și care sunt și ușor de preparat) și pe care să le poți pregăti din timp. Gătind mâncăruri simple și sănătoase din timp și în cantități mai mari, vei scuti timp și nervi atunci când ești solicitat să lucrezi în afara programului, sau când ajungi acasă și te simți prea obosit ca să te apuci de gătit. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


3. Găsește modalități creative de a insera mișcarea în activitățile cotidiene

Starea de spirit și mișcarea merg mână în mână, spun cei de la American Psychological Association și chiar și numai cinci minute de exercițiu fizic sunt suficiente pentru a te face să te simți mai bine. Dacă nu ai cum să ajungi la sala de sport sau să ieși în parc să alergi pentru că trebuie să fii permanent disponibil pentru îndatoririle profesionale, îți poți da frâu liber creativității găsind modalități de a face mișcare și de a reduce stresul pe parcursul zilei. Poate că alegi să urci pe scări, în loc să iei liftul, sau că parchezi mai departe decât o faci în mod normal, sau poate că alegi să cobori cu o stație mai devreme și parcurgi restul traseului pe jos… Orice ai alege, nu uita că mai mulți pași înseamnă o stare de spirit mai bună!

4. Poartă o discuție directă și deschisă cu superiorul tău

La finalul zilei (sau al nopții, dacă lucrezi noaptea), s-ar putea să realizezi că îți este greu să-ți păstrezi echilibrul atunci când programul tău de lucru este inconsecvent. Inițiază o discuție deschisă cu managerul tău și spune-i că acest program nu îți permite să-ți atingi potențialul. Ai putea fi surprins de cât de flexibil se arată și de cât este de dornic poate fi să găsiți împreună formula cea mai bună – iar dacă programul imprevizibill este inevitabil prin natura meseriei, încearcă să propui mici schimbări care ar putea aduce o mai bună organizare sau mai mult timp de relaxare în activitatea ta. 

Cât de mare ar fi diferența dacă ai veni cu o oră mai târziu sau dacă ai pleca cu o oră mai devreme? Există posibilitatea de a face schimb de tură cu un coleg disponibil? Explorați împreună diferite variante și continuă să faci pași mici pe parcursul zilei pentru a-ți păstra echilibrul.

Citește și:

Uită de liste: folosește această metodă pentru a fi mai productiv

Flow – cheia productivității, dar și a fericirii

Author(s)

  • Jessica Hicks

    editor asistent la Thrive Global

    Jessica Hicks este editor asistent la Thrive Global. A absolvit Jurnalismul la Lehigh University și, înainte, a lucrat la Nasdaq Entrepreneurial Center, unde a scris pentru blog și content pentru social media. Jessica este încântată să se alăture echipei Thrive Global, pentru a contribui la combaterea epidemiei de burnout și pentru a promova importanța odihnei, a echilibrului și a stării de bine.