În următoarele 5 minute vei afla:

Cu cât s-a mărit în medie durata unei zile de muncă în perioada pandemiei și cum îi afectează asta pe angajați.
– De ce decizia de a-ți lua un an sabatic poate semăna, în unele ocazii, cu o pastilă luată pentru durere și nu cu un medicament care tratează cauza.


”Parcă despre mine vorbești, zău așa”, mi se pare că aud câteva gânduri. Ultima perioadă, care ne-a ținut mai mult de un an în casă, pe mulți lipiți în fața ecranelor, conectați în permanență la birou, fără o viață socială activă și fără alte activități care să ne ajute să ne relaxăm după orele de muncă, își etalează consecințele nedorite.

Studiile făcute în mai multe țări arată că s-au adăugat în medie încă două ore la programul de lucru pentru cei care muncesc de acasă cu activitate mutată în online, iar cantitatea de muncă a crescut. Mai mult, studiile arată că angajații muncesc și când sunt bolnavi, își iau pauze mai mici și sunt pentru foarte multe ore disponibili always on.

De când biroul s-a mutat în sufragerie sau la masa din bucătărie, programul de opt ore a devenit de 10-12 ore. De ce? Pentru că laptopul e la un click distanță și e ușor să răspunzi la un email de care ți-ai amintit,  sau mai pregătești un document seara, în loc să vezi un film, pentru că știi că a doua zi o iei de la capăt cu ședințe și nu ești sigur că ai timp, sau vrei să răspunzi la mesajul șefului, pentru că ceilalți o fac și nu vrei să fii luat la ochi… sună cunoscut? 

Astfel, timpul de muncă nu mai e clar delimitat și înlocuiește viața socială și timpul care ar trebui dedicat activităților recreative, inclusiv timpul petrecut alături de familie. Iar de aici până la sentimentul că nu mai poți așa, că ai ajuns la capătul puterilor, e doar un pas mic. 

Să iei decizii în astfel de momente nu este inspirat, poate părea o soluție pe termen scurt, însă pe cale să devină o problemă pe termen mai lung. 

Îți las mai jos 3 idei la care să te gândești înainte de a lua decizia de a-ți da demisia:

1. Ia o pauză.

Se spune că, atunci când obosești, cel mai bine este să iei o pauză, nu să renunți, și acesta ar fi și sfatul meu. 

Aveam o colegă care se stresa, și cu rost și fără rost, ca să zic așa. La un moment dat, și-a dat demisia și a plecat la un alt angajator, în alt domeniu de activitate mai lejer, cu program flexibil, fără atâtea restricții cum erau în domeniul bancar în care noi activam, pe bani mai puțini, dar asta nu conta, pentru că-și dorea liniște cât de cât. Doar că, după cum v-ați aștepta, nu a trecut mult timp și iar a ajuns la capătul puterilor. De ce? Pentru că nu mediul era de vină, ci modul în care ea își administra energia, timpul, resursele, obiectivele, activitățile zilnice atât la muncă, cât și acasă. 

Aș spune să te compari cu colegii tăi, ca să verifici dacă mediul e toxic sau tu iei lucrurile prea personal și te consumi mai mult decât e cazul. Colegii tăi sunt în aceeași situație? Dacă nu, atunci vorbește cu ei și vezi ce fac mai altfel decât tine. Du-te la un curs de gestionare a timpului, dacă simți că ai nevoie de o mai bună organizare. Analizează cu supervizorul tău o nouă metodă de lucru sau de alocare a activităților care să se potrivescă mai bine cu ritmul și stilul tău, cu nevoile tale.

Dacă problema a apărut în ultimul timp, poate că ai nevoie doar de o pauză, ca să vezi totul mult mai clar și să poți lua o decizie pe care să n-o regreți ulterior. 

2. Analizează opțiunile. 

Sunt persoane care-și fac rezerve de bani și apoi își iau un an sabatic, sau măcar o perioadă de câteva luni, în care se deconectează de la activitatea lor de zi cu zi, ca să-și dea timp să înțeleagă ce-și doresc mai departe.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


De cele mai multe ori, oamenii fac schimbări în cariera lor în urma unei crize, a unui burnout, a unei întâmplări nefericite, cum ar fi o concediere, o problemă medicală, un divorț, o pierdere semnificativă. Schimbarea vine uneori natural, alteori într-un mod forțat.  Genul acesta de schimbări nu vin anunțate, dar pentru ca ele să fie un pas în față, ai grijă să ai bani în fondul tău de siguranță.

Lipsa banilor, a unor rezerve, poate face ca deciziile pe care să le iei să nu fie cele mai convenabile pe termen lung. Când ai de plătit rata la casă, grădinița copilului, utilitățile și mâncarea de pe masa familiei și tu nu ai bani economisiți, vei accepta prima propunere și astfel poți rămâne blocat într-un loc nepotrivit mai mult timp. Când ai bani puși deoparte, poți aștepta și poți alege ceva ce ți se potrivește și te împlinește.

3. Fă-ți un plan de rezervă. 

După ce ai analizat opțiunile pe care le ai, fă-ți un plan de bătaie și unul de rezervă, adică un fel de plan B, dacă planul A eșuează. 

Am un prieten care și-a schimbat locul de muncă, pentru că, în locul precedent, nivelul de stres era prea mare. A nimerit la noua firmă într-un mediu destul de dezorganizat, dar nu și-a făcut probleme, a fost sigur că poate contribui la acest aspect, prin experiența pe care o aducea de la o corporație mare. Ei bine, așa cum se întâmplă în multe firme mici în care fiecare face ”de toate”, nu a apucat să facă nimic pentru niște fluxuri de lucru organizate și, în scurt timp, a fost prins în iureșul de activități haotice ale companiei.

Rezultatul? Nivelul de stres a crescut și la fel și nemulțumirea că ”am venit aici pentru altceva”. Pentru că nu avea un fond de economii, iar facturile la utilități, plus rata la casă și leasing-ul la mașină veneau lunar, a fost nevoit să stea în acel loc mai mult decât și-ar fi dorit. 

Este o perioadă dificilă în care multe afaceri s-au închis și angajații lor sunt liberi pe piața muncii. Dacă nu ești specialist pe zona ta, sau dacă în ceea ce te-ai specializat nu există mare cerere, va fi greu să-ți găsești alt loc de muncă suficient de repede. Ține cont de acest aspect, dacă ai de gând să lași totul baltă sau să-ți schimbi angajatorul, pentru că acolo unde ești acum simți că nu mai poți.

Întotdeauna va fi o mare diferență între a lua o pastilă pentru o durere și a trata cauza: o soluție este de criză, alta este pe termen lung. Gândește-te la asta ori de câte ori vrei să faci o schimbare în viața ta profesională. Nu lua decizii la cald, la nervi, în urma unei dispute cu șeful sau cu colegii, în urma unui eșec, în urma faptului că ”așa nu se mai poate”. 

Acordă-ți timp, consultă-te cu cei dragi, lasă o situație conflictuală să se răcească, înainte de a lua decizii care pot părea foarte bune pe termen scurt, dar păguboase pe termen lung. 

Asigură-te financiar, așa vei avea liniștea necesară pentru a lua decizii sănătoase, sau cel puțin relaxarea, plus libertatea de a schimba decizia, dacă nu a fost cea mai inspirată, fără consecințe semnificative. Îți urez succes în tot ce faci!

Citește și:

5 semne că jobul de acum nu este vocația ta

12 strategii creative de a depăși blocajele profesionale

Author(s)

  • Anamaria Ciuhuță 

    Expert financiar Thrive Global România

    Cu o experiență de 20 de ani în domeniul financiar bancar, este trainer de peste 12 ani, la care adaugă experiența de blogger, speaker, realizatoare de emisiuni TV live, antreprenor și mamă. Iubește oamenii pozitivi, copiii, cărțile, pisicile și liniștea. Este fascinată de psihologie și de relația oamenilor cu banii. Îi găsești articolele pe financialparenting.eu.